de China etappe - Reisverslag uit Nanning, China van Michel Strooij - WaarBenJij.nu de China etappe - Reisverslag uit Nanning, China van Michel Strooij - WaarBenJij.nu

de China etappe

Door: Michel

Blijf op de hoogte en volg Michel

14 Februari 2012 | China, Nanning

Beste allemaal!!

Even opnieuw inchecken, ditmaal vanuit een plaatsje genaamd Nanning, dichtbij de Vietnamese grens. Excuus als er wat spellings en grammatica fouten in mijn tekst zitten, maar we zijn hier vanmorgen om 06.00 aangekomen, na een busreis van 10uur uit Macau.
We hebben na mijn vorige bericht aardig wat steden bezocht; na Beijing zijn we langs Qingdao (geboorte grond van het bekendste Chinese bier, Tsingtao), Shanghai, Hongzhao, Xiamen, Shenzhen, HongKong, Macau en sinds vanmorgen dus Nanning.
De kortere stukken ( bv Beijing - Qingdao van ongeveer 6uur) hebben we de trein gepakt, die heerlijk comfortabel is, maar voor de langere stukken hebben we voornamelijk de slaapbussen gepakt. In de Chinese slaap bussen staan een soort stapelbedden, waar de bedden half over elkaar heen liggen, en wij als lange Hollanders net wel of net niet in passen. Na een reis als vannacht zijn we meestal vrij gebroken, maar ze zijn wel een stuk goedkoper..

Bij aankomst in Qingdao hebben we twee Amerikanen ontmoet, die beide al voor langere tijd Engelse les gaven in China, en die beiden ook een aardig woordje Mandarijn spreken. Zij hebben ons meegenomen naar de Tsingtao brouwerij (wat net zo'n reclame stunt is als de Heineken Experience), naar een paar overheerlijke lokale eettenten, een professionele Chinese massage en ze hebben ons wat Mandarijn geleerd wat ons nog veelvuldig geholpen heeft aan eten te komen. In Qingdao heb ik ook eindelijk begrepen waarom zoveel Aziaten zo'n mondkapje dragen (althans, volgens mij is dit de reden), want we hebben daar voor het eerst te maken gehad met smog. Je voelt er niet veel van, maar ik gok dat mijn longen een aardige laag rotzooi aan de binnenkant hebben zitten nu.

Vanuit Qingdao hebben we onze eerste slaapbus genomen, naar Shanghai, waar we drie dagen lang van 's morgens vroeg, tot 's avonds laat door de stad gelopen hebben. In Shanghai zijn we voor het eerst bijna opgelicht, een aantal meisjes wilde ons meenemen naar een thee ceremonie, waar je dan aan het einde verwacht wordt voor iedereen te betalen.. Gelukkig hadden we dit al gehoord, en zijn dus na een grappig gesprek verder gelopen. Shanghai heeft een prachtige boulevard, met het nieuwe financiele centrum aan een kant van de rivier en de voor oorlogse buitenlandse banken/opium huizen aan de andere kant. Na een aantal dagen sightseeing en heerlijk eten, wilde we vroeg de trein pakken naar Hongzhao, alleen had Thijs een iets te krappe tijdsplanning gemaakt. Wel heerlijk ontbeten, maar een latere trein moeten pakken..

Hongzhao was een wat kleinere stad, waar veel Chinezen zelf naartoe gaan voor een weekje weg. Het ligt aan een prachtig meer, wat vroeger het zomer paleis was van een van de keizers. We hebben daar heerlijk Hollands op de fiets het meer verkend, waarna we na twee dagen zijn doorgereden naar Xiamen. In Xiamen heeft het ons 3uur gekost om ons hostel te vinden, waarin Thijs zijn kleine rugtas is verloren wat natuurlijk zwaar balen was. Xiamen was verder wel een prachtige stad, ook de eerste plaats waar het kwik tot rond de 20 graden kwam, waardoor we heerlijk zonder jas door de stad konden struinen. Na een dag door het koloniale hart van de stad gelopen te zijn, wilde we een aantal oude Chinese forten bezoeken buiten de stad. De volgende dag, na een busrit van 4uur, werden we midden in de jungle gedropt. Gelukkig zat er een Chinees bij ons in de bus die ons in gebrekkig Engels had uitgelegd waar we ongeveer heen moesten. Na even zoeken kwamen we bij een oud dorpje wat langzaam aan het veranderen is in een giga toeristen trekpleister. Er was verder geen kip, waardoor we een heerlijke rustige middag hadden in een oud Chinees dorp. De volgende morgen was helaas want minder rustig, want na een nacht in het fort te hebben geslapen, heeft het ons 3uur gekost om de bus terug te vinden.. Geheel bij toeval kwamen we dezeflde gebrekkig Engels sprekende Chinees tegen, die ons naar het busstation gebracht heeft.

Na Xiamen zijn we doorgereisd naar Shenzhen, waar we na een nacht te hebben geslapen, de grens zijn overgeschoten naar HongKong. HongKong vond ik zelf de interessantste stad vanwege de geweldige mix tussen de Chinese en Westerse cultuur. De stad zelf is gigantisch, het land eromheen nog veel groter dan ik verwacht had. We hebben drie dagen kunnen overnachten bij een vriendin van mij, die stage loopt in HongKong, wat het allemaal een stuk betaalbaarder maakte (want HongKong is net zo duur als bv een dagje Londen of Parijs). Na grote delen van het dag en nacht leven gezien te hebben in HongKong zijn we de grens met Macau over gesprongen. We hadden alleen gehoord dat Macau nog veel duurder was dan HongKong, vandaar dat we alleen gisteren overdag in Macau hebben doorgebracht en toen zijn doorgereden naar Nanning. Macau staat vol met Las Vegas-style gok paleizen, die je met shuttle busjes zo vanaf de ferry in het hotel neerzetten. Heel leuk om een keer gezien te hebben, maar nadat Thijs even vluchtig zijn geluk beproefd had, zijn we maar snel doorgereids.

We zitten nu dan een aantal dagen hier in Nanning, even bijkomen van het groot aantal kilometers wat we tot nu toe gemaakt hebben. Waarschijnlijk gaan we hier aankomende vrijdag de grens over met Vietnam, om dan in Hanoi opzoek te gaan naar motoren voor onze cross-country reis door Vietnam. Hoop dat jullie zo weer een beetje op de hoogte zijn van wat ik hier allemaal beleef. Hoop ook dat jullie allemaal heerlijk genieten van het mooie weer in NL/Duitsland/Belgie of waar jullie je ook mogen bevinden. Zelf ben ik erg blij dat we bijna de tropische hitten in trekken! Ik zal snel wat foto's uploaden om wat beeld bij mijn verhaal te voegen.

Groeten!
Michel

• 14 Februari 2012 - 10:45

Coby:

Hoi lieverd. Heerlijk lang verhaal en aantal spelfouten valt reuze mee, zeker voor iemand die alweer 3 weken in China is... Goede reis verder en tot (snel :) ) het volgende bericht. XXX ps zoek een veilige motor uit!!

• 14 Februari 2012 - 16:30

Louis & Truus:

hey Michel, heerlijk om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie belevenissen. Als wij dit zo lezen dan is het wel 'n beetje afzien hier in ons dagelijks leventje. Daarom moeten jullie er ook maar extra van genieten! Fijne en goeie reis verder, groetjes uit Maarssen. Oh ja, alvast gefeliciteerd met je 23e verjaardag

• 15 Februari 2012 - 18:07

Marga:

weer een superreis zeg, wel veel verschil in temperatuur.
    ook alvast gefeliciteerd, ik ben je zus schandelijk vergeten, en nog veel plezier.

• 19 Februari 2012 - 11:08

Huub En Carin:

Ha die neef,
    Als eerste nog van harte proficiat met je verjaardag. We hopen dat je toch in staat bent geweest het in het klein te vieren. Pas goed op met de motoren, een ongeluk zit in een klein hoekje en de wegen zijn daar niet zoals hier. Lijkt me verder hartstikke gaaf om met zo'n ding door het land te trekken. Hebben jullie al zo'n Vietnamese hoed geregeld? Hoort er eigenlijk bij. Schijnbaar heeft Thijs geld genoeg als hij in Macau kan gokken.
    Veel plezier verder en tot schrijfs.

Je oompje

• 19 Februari 2012 - 12:49

Karin:

Hoi Michel,
    Ook van ons van harte proficiat! Heftig hoor, per motor door Vietnam, sluit me dus aan bij de vorige schrijvers: wees voorzichtig ( en check vooral je verzekeringspolis!) groetjes en nog heel veel plezier,
    Peter, Karin, Jasper, en Emma