Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Michel Strooij - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Michel Strooij - WaarBenJij.nu

Beijing

Door: Michek

Blijf op de hoogte en volg Michel

25 Januari 2012 | China, Beijing

Beste allemaal!

Op dit moment zit ik ongeveer een week in China. Na een ontroerend afscheid op Schiphol hebben Thijs en ik een heerlijke vlucht gehad naar Beijing. Thijs had een vast ticket, en zoals jullie wellicht weten, ben ik gaan IPB-en. Er stond een gigantische rij bij de gate, en na een driedubbele security check, kreeg ik gelukkig een stoel toegewezen. De grond stewardes was zelfs zo aardig om Thijs en mij naast elkaar te zetten... bij de nooduitgang. We konden dus heerlijk, benen gestrekt, aan onze reis beginnen.

Na een vlucht van ongeveer 9 uur, waarvan we ongeveer 4uur licht geslapen hebben, kwamen we aan op Beijing International Airport.Ons hostel bevindt zich in het centrum (naast het centrale treinstation en direct naast een veel gebruikte metrolijn), heeft schone kamers en prima gemeenschappelijke douches.
Het metro stelsel is hier trouwens erg goed, alleen is in-en-uit stappen een kwestie van " wie duwt het hardst" (en het feit dat wij twee koppen groter zijn, maakt ze totaal niet uit).

De afgelopen dagen hebben we al veel gezien en nu begint de massaliteit van China en specifiek Beijing tot ons door te dringen. Het is hier trouwens stervens koud, zitten op dit moment op de -6, met een snijdende noorder wind. We zijn tot nu toe bij het wereld beroemde Tiananmen sqr geweest, hebben de Verboden Stad gezien, het Olympich Stadiun, zijn naar de drie mooiste tempels van de stad geweest (Lama, Confusius en Hemelse Vrede) en hebben de Chinese Muur beklommen.

Het Tiananmen Plein (met o.a. de hal waar Mao opgebaard ligt) is gigantisch, met een politie checkpoint op iedere hoek, waar vooral de Chinese grondig gechecked worden, en op het plein zelf overal camera's en agenten. Oh en een mega foto van De Grote Leider aan de noordkant.
De VerbodenStad is prachtig en ook erg groot (vooral als je bedenkt dat je midden in een miljoenen stad staat) met een totaal van 12 paleizen, meerdere hallen, tuinen en bijgebouwen van waaruit de keizer vroeger regeerde.En alles natuurlijk versiert tot in het kleinste detail.

Chinees Nieuwjaar was afgelopen maandag, en daardoor zijn vele restaurant/bars en bezienswaardigheden gesloten. We zijn zelfs op de dag zelf rond 10uur gaan slapen, omdat er verder niks te doen is. De Chinezen zelf vieren het allemaal bij familie thuis, vond het zelf een beetje vergelijkbaar met bij ons de kerst periode. Ergens ben ik wel blij dat we rond deze tijd in Beijing zitten, want zelf op dit moment stroomt het hier over van de mensen. Wil niet eens indenken hoe druk het hier is in het hoog seizoen.

Gisteren hebben we de Chinese Muur beklommen Op het hoogste punt waar we kwamen konden we kilometers ver kijken, en nog zag je stukken van de muur. We hebben heel vaak stil gestaan om zoveel mogelijk in ons op te nemen, zo indrukwekkend was het. De meeste touristen nemen een tour, maar wij zijn met de lokale bus vrijwel helemaal naar de Muur gekomen. Het laatste stukje hebben we de taxi moeten pakken, maar waren nog altijd zwaar voordeliger uit.

Morgen vertrekken we richting Qindao, waarna we na ongeveer 3 dagen doortrekken naar Shanghai. We hadden eerst het plan om eerst verder naar het noorden te trekken, maar kijkend naar de temperatuur hebben we besloten het zuiden op te zoeken.

Binnenkort zal ik foto's uploaden!

Groeten vanuit het Verre Oosten!

Michel

• 25 Januari 2012 - 17:36

Mama:

Leuk verhaal!! Ik hoop dat er nog veel berichtjes volgen :) .....
    Dikke kus X
    PS dat ontroerende afscheid viel best mee; was maar een klein traantje...

• 25 Januari 2012 - 18:04

Huub En Carin:

Fantastisch dat jullie het zo naar je zin hebben.
    Geniet ervan met volle teugen!
    Goede keuze om verder naar het zuiden te gaan.
    Pas goed op jezelf, we kijken uit naar het volgende verslag.

• 25 Januari 2012 - 18:25

José En Peter:

Leuk om het verslag te lezen.
    We gaan jullie volgen ;-).
    Veel plezier en geniet ervan!!!

• 26 Januari 2012 - 11:20

Chrishaarsma:

hoi michel

wij zitten op het moment in thailand op het eiland koh chang. nou stukken warmer als bij jou. ik denk ong 32 a 33 graden. we hebben al veel gezien. jij gaat volgens mij ook hier naartoe. nog heel veel plezier geniet ervan. doen wij het ook.

groetjes van ed en chris

• 26 Januari 2012 - 11:26

Chrishaarsma7:

hoi
    zo jij zit en een koud gedeelte. zitten we hier een stuk warmer in thailand 32 a 33 graden. jij gaat hier ook nog naar toe als ik het goed begrepen heb. geniet maar dan doen wij het hier ook nog ff.

groetjes chris